کد مطلب:173238 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

بخشندگی خدا
حضرت علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام چنین وصیت فرمود:

و فتح لك باب المتاب و باب الاستعتاب فاذا نادیته سمع نداك و اذا ناجیته علم نجواك فأفضیت


الیه بحاجتك و أبثثته ذات نفسك و شكوت الیه همومك و استكشفته كروبك و استعنته علی أمورك و سألته من خزائن رحمته ما لا یقدر علی اعطائه غیره من زیادة الأعمار و صحة الأبدان و سعة الأرزاق؛ و در توبه و در طلب خشنودی اش را بر تو گشوده، پس هرگاه او را بخوانی صدایت را می شنود و هر گاه با او نجوا كنی راز گویی و نجوایت را می داند، پس نیاز خود را با او در میان می نهی و درون خویش را برای او آشكار می كنی و از غم هایت به سویش شكوه می بری و بر طرف شدن گرفتاری هایت را از او طلب می كنی و بر كارهایت از او یاری می طلبی و از خزانه های رحمتش آن مقدار كه غیر او را بر عطا كردنش قدرت نیست از او درخواست می كنی مانند: افزونی در عمرها و سلامتی بدن ها و فراخی روزی ها.

تحول و انقلاب درونی، سیئات اعمال را در آینده به حسنات تبدیل می كند؛ به این معنا كه وقتی در سایه ی توبه، عمل نیك انجام می دهد، خداوند سبحان به او توفیق عنایت فرموده است و بر همین اساس، گناهان توبه كننده بخشیده شده و از نامه ی عمل وی محو می گردد.

نقش زیارت پر فیض عاشورا برای همه ی انسان هایی كه خواستار كسب معنویت هستند، حائز اهمیت است.

این معامله ی پر سود، كه با یادمانی از مصائب حضرت امام حسین علیه السلام و اهل بیتش شكل می گیرد، یكی از جلوه های فضل و بزرگواری حضرت حق متعال می باشد.

در تفسیر نمونه روایتی از ابوذر رحمه الله نقل شده است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

روز قیامت كه می شود، بعضی از افراد را حاضر می كنند، خداوند دستور می دهد گناهان صغیره او را به او عرضه كنید و كبیره ها را بپوشانید.

به او گفته می شود تو در فلان روز، فلان گناه صغیره را انجام دادی و او به آن اعتراف می كند، ولی قلبش از كبائر ترسان و لرزان است.

در این جا هر گاه خدا بخواهد به او لطفی كند، دستور می دهد به جای هر سیئه، حسنه ای به او بدهید.

عرض می كند: پروردگارا! من گناهان مهمی داشتم كه آن ها را در این جا نمی بینم!

ابوذر می گوید: در این هنگام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تبسم كرد، كه دندان هایش آشكار گشت.

سپس این آیه را تلاوت فرمود: (فاولئك یبدل الله سیئاتهم حسنات)؛ [1] پس خدا گناهان آن ها را به ثواب ها تبدیل گرداند. [2] .

از این روی، انسان ها می توانند با استفاده از منزلتی كه امام حسین علیه السلام در درگاه خداوند سبحان دارد، به بخشش و بزرگواری ویژه ای در محو شدن گناهان خود، دست یابند.


اكنون كه كلام به این جا رسید، مطلب را به صورت كلی تر بیان می كنیم:


[1] فرقان «25» آيه ي 70.

[2] تفسير نمونه، ج 15، ذيل آيه ي مورد بحث.